background

Mijn Personeel
MIJN ARBEIDSONGEVALLEN

Financiële bescherming bij ongelukjes op de werkvloer

home contact

Je personeel: hun gezondheid, jouw risico

Het afsluiten van een arbeidsongevallenverzekering is niet optioneel, maar wettelijk verplicht voor iedereen die personeel tewerk stelt. De verzekering biedt financiële dekking wanneer je werknemers een ongeval meemaken tijdens het uitvoeren van hun werk, of onderweg van en naar de werkplek. De arbeidsongevallenverzekering dekt de lichamelijke schade én de medische kosten. Wordt je werknemer (tijdelijk of blijvend) arbeidsongeschikt verklaard? De arbeidsongevallenverzekering voorziet een vergoeding ter vervanging voor het loon.

Image

Arbeidsongevallenverzekering: de bouwstenen

De arbeidsongevallenverzekering is opgebouwd uit verschillende bouwstenen. Elke verzekering start met de wettelijke waarborgen, bepaald in de arbeidsongevallenwet. Daarna kan je het product verder opbouwen met specifieke waarborgen, afhankelijk van de gekozen verzekeraar. Daarbovenop bieden de meeste maatschappijen extra waarborgen en packs. Uiteraard houden we ook hier rekening met beperkingen en uitsluitingen.

Standaard dekking

✔︎ Vergoeding bij tijdelijke arbeidsongeschiktheid
✔︎ Rente bij blijvende ongeschiktheid
✔︎ Dekking van de medische kosten
✔︎ Overlijdensdekking: rente voor de nabestaanden en vergoeding van de begrafeniskosten

Wat is niet gedekt?

Opzettelijke schade is uiteraard altijd uitgesloten, net zoals ongevallen die niet aan de definitie 'arbeidsongevallen' voldoen. Daarbovenop is er meestal ook uitsluiting van stoffelijke en/of morele schade. 

Aanvullende waarborgen

✔︎ Vergoeding boven boven wettelijk plafond
✔︎ Gewaarborgd loon
✔︎ Ongevallen in privésfeer (voor werknemers)
✔︎ Persoonlijke ongevallen zaakvoerder

Beperkingen

De omvang van de vergoeding en beperking van de wettelijke dekking wordt bepaalt door de wet van 10 april 1971. Bij bepaalde aanvullende waarborgen worden echter ook vergoedingslimieten vastgelegd. De specifieke waarborgen en bijhorende plafonds worden bepaald door de verzekeraar.

Hulpmiddelen van je verzekeraar

Arbeidsongevallen aangeven, opvolgen of bijstand aanvragen?

AXA voor werkgevers en medewerkers

Als werknemer kan je je eigen arbeidsongeval online aangeven en je dossier gemakkelijk opvolgen met MyAXA Accident@Work. Als werkgever kan je hier een arbeidsongeval van een medewerker aangeven. 

AXA Assistance

Slachtoffer, familielid of werkgever van een gewonde medewerker die dringende bijstand nodig heeft? Bel AXA Assistance op +32 2 550 05 30 voor snelle hulp zoals psychologische bijstand, aangepast vervoer en repatriëring.

AG arbeidsongevallen

Met de onlinetool PFS+ van AG kan je snel en gemakkelijk een arbeidsongeval aangeven en je dossier opvolgen. Als je nog geen toegang hebt, kan je die op de website arbeidsongevallen aanvragen.

Baloise online aangifte

Bij Baloise kan je als werkgever de arbeidsongevallen van je medewerkers gemakkelijk online aangeven. Via het online aanvraagformulier, kan je vervolgens de status van het arbeidsongeval opvragen.

background

Klaar om je verzekering af te sluiten?

Bij Dellafaille ben je helemaal aan het juiste adres! Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag op weg met een complete arbeidsongevallenverzekering.

neem contact op